Rodbehandling

Home / Rodbehandling

Rodbehandling

• Rodbehandling

Rodbehandling foretages i lokalbedøvelse og er normalt en tidskrævende, men smertefri behandling. Behandligen kan strække sig over flere besøg. Årsagen til de fleste rodbehandlinger er, at det hul, der er i tanden, når helt ind til nerven, bakterier har derfor mulighed for at trænge ind i tandnerven, hvilket giver anledning til en nervebetændelse. Andre årsager til rodbehandlinger kan være at tandes nerve bliver betændt efter en fyldning, der ligger for tæt på tandnerven, efter en kronebehandling, eller hvis tanden har fået et kraftigt slag eller der er en dyb revne i tanden. Formålet med en rodbehandling er at fjerne det betændte nervevæv og de bakterier der måtte være. Jo før en rodbehandling påbegyndes, jo bedre er chancerne for at få et godt behandlingsresultat.

Hvis bakterierne ikke fjernes, vil de spredes til hele tanden for til sidst at trænge ud gennem tandens rodspids, hvorved der opstår rodspidsbetændelse, som igen kan føre til en tandbyld, Afhængig af tandens samlede tilstand lykkes en optimalt udført rodbehandling i 80-95 % af tilfældene. Hos Hellerup Tandlæge anvender vi det nyeste udstyr og følger veldokumenterede rodbehandlingsteknikker, som afkorter behandlingstiden og øger succesraten. Rodbehandling svækker tænderne, fordi en kraftig udboring er påkrævet for at skaffe adgang til rodkanalerne. Da Tandens blod- og nerveforsyning fjernes bliver tandstrukturen skrøbelig. Desuden reagerer en rodbehandlet tand ikke på samme måde overfor tryk, som en tand der ikke er rodbehandlet. Det betyder, at man ubevidst kan komme til at overbelaste en rodbehandlet tand, så den knækker. Derfor anbefales altid kronebehandling på alle rodbehandlede tænder med stort tyggetryk.